پاسخ
در مورد شفاعت بايد دو مطلب از هم جدا شود نخست اينکه شفاعت از چه كساني است؟ يعني روز قيامت چه كساني ميتوانند شفاعت كنند؟ دوم اينکه براي چه كساني ميتوانند شفاعت كنند؟
در مورد شفيع يا كسي كه ميخواهد شفاعت كند در آياتي كه گذشت و برخي از روايات، اشاره شده كه اولاً بايد با اذن خدا باشد، يعني شفاعت بدون رخصتالهي صورت نميگيرد مثلاً اگر پيامبر9 ميخواهد شخصي را شفاعت كند بايد خداوند اجازه بدهد شفاعت استقلالي نيست، بلكه با اجازه پروردگار است1 و همچنين در روايات بيان شده است كه چه كساني ميتوانند روز قيامت شفاعت كنند.2
نخست) پيامبران به ويژه پيامبر اكرم و ائمه اطهار:، دوم) علما و دانشمندان، سوم) شهدا، چهارم) مؤمنين خالص، پنجم) ملائكة اللَّه.
همچنين بيان شده كه «قرآن» هم ميتواند روز قيامت شفيع قرار بگيرد و خويشاوندان نيز براي خويشاوندان ممكن است شفاعت بكنند و حتي در برخي روايات آمده كه روز قيامت «روزه»، شفاعت ميكند. و همچنين روز قيامت امانت شفاعت ميكند به عبارت ديگر كسي كه خوب امانتداري كرده باشد يا روزه خوبي گرفته باشد و شرايط روزه را رعايت كرده باشد و حق روزه را ادا كرده باشد، روز قيامت مورد شفاعت آن قرار ميگيرد و يا كسي كه قرآن را تلاوت كرده و به آن عمل كرده و همچنين باعث نشر آن شده باشد، قرآن چنين اشخاصي را شفاعت ميكند.
يادآوري
خداوند خودش اولين شفيع3 است. ولي خداوند كارهايش را با واسطه انجام ميدهد به خاطر اينکه هم احترامي باشد به كساني كه شفاعت ميكنند مثل پيامبر9 و قرآن كريم؛ و همچنين نوعي قدرداني از علما و شهدا ميباشد. اين نوع شفاعت جايگاه اين افراد را به مردم نشان ميدهد كه در دنيا اگر كسي ميخواهد پيامبر9 شفيعش باشد يا علما و شهدا شفيعشان باشند بايد راه اين افراد را برود و به اينها نزديك شود.
چه كساني مورد شفاعت واقع ميشوند؟
در آيات قرآن گاهي تعبير شده است به (لِمَنِ ارْتَضَي)4 يا (لِمَن يشَاءُ وَيرْضَي)5 يعني خداوند شفاعت را اجازه ميدهد براي كساني كه مورد رضايت خداوند تبارك و تعالي باشد، يعني زندگي و مشي آنها در مسير الهي و در راه مستقيم قرار داشته ولي لغزشهايي پيدا كرده كه اين لغزشها با شفاعت مورد بخشش واقع ميشود.
و نيز در احاديث بيان شده كه اهل شرك و كفر مورد شفاعت واقع نميشوند. در دنيا شخص ميتواند از شرك و كفر توبه كند اما رستاخيز ديگر جاي برگشت از شرك و كفر نميباشد؛ از اين رو شرك و كفر مورد شفاعت قرار نميگيرد.
همچنين در روايات هم از پيامبر9 هم از امام صادق7 حكايت شده كه «لاينال شفاعتنا من استخف بالصلوة»؛6 «شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد نميرسد».
پس كسي كه ميخواهد مورد شفاعت واقع شود بايد با آن شخص شفيع ارتباطي برقرار بكند و به نوعي شبيه آن بشود و در مسير او قرار گيرد. مثلاً كسي كه ميخواهد مورد شفاعت امام حسين7 قرار گيرد بايد حسيني باشد، نميشود انسان يزيدي باشد و شفاعت امام حسين7 را طلب كند.
1. در سوره طه آيه 109 هم به اين مطلب اشاره شده كه (لاَّ تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلاً) بايد خدا راضى باشد و اذن بدهد كه شفاعت صورت بگيرد.
2. ر.ك: همان، ص 121 به بعد.
3. (قُل لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعاً)، زمر/ 44.
4. انبياء/ 28.
5. نجم/ 26.
6. كافى، ج 3، باب من حافظ على صلاته أوضيّعها و بحارالانوار، ج 84، ص 241.