پاسخ
لازم است به اين موضوع از سه جهت پرداخته شود.
اول ـ نظر اسلام در مورد اصل علم، تجربه و آزمايش در اين موارد چگونه است؟ اسلام جلوي پيشرفت علم را نميگيرد بلكه انسان را براي دانش و پيشرفت ترغيب و تشويق ميكند و اين آزمايشات علمي مفيد است و براي انجام آن مانعي نيست؛ و لازم است علم پيشرفت خودش را داشته باشد آزمايشات هم بايد صورت بگيرد.
دوم ـ اگر چنين اتفاقي افتاد چه ميشود؟ اگر چنين اتفاقي افتاد، و به صورت گستردهاي انجام گرفت، مثلاً صدها هزار انسان، به اين شكل به وجود آورند معلوم است كه با مشكلاتي اخلاقي مواجه ميشويم به عنوان مثال افراد يكديگر را به خوبي نميشناسند چون شبيه همديگر هستند؛ مسأله خويشاوندي دگرگون ميشود؛ احساسات و عواطفي كه باعث رشد و شكوفايي استعدادها ميشود در اينجا تحت الشعاع قرار ميگيرد؛ و از لحاظ حقوقي نيز، براي مسائلي مثل ارث و مانند آن مشكلات زيادي به وجود ميآيد.
سوم ـ مطالبي كه گذشت بر فرضي بود كه چنين اتفاقي بيفتد، ولي هنوز موردي براي ما ثابت نشده است كه چنين اتفاقي در مورد انسانها افتاده باشد. البته آزمايشها در مورد حيوانات شده كه بعضي از مراكز آزمايشگاهي و بعضي متخصصين به چنين پيشرفتهايي دست يافتهاند و چنين موجوداتي را در عالم حيوانات شبيهسازي كردهاند، ولي در عالم انسانها چنين اتفاقي نيافتاده و هنوز به صورت علمي و قانونمند در مجامع علمي مطرح نشده است.
نتيجه
اگر انسان بتواند خلق جديد انجام دهد، اين با آيات قرآن ناسازگار نيست.
آيا شبيهسازي جايز است؟ اینکه سلولي را از حيوان يا انساني بگيرند ويك حيوان يا انسان شبيه آن توليد كنند بدون اینکه جنس مخالف در كار باشد آيا جايز است؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آيا شبيهسازي جايز است؟ اینکه سلولي را از حيوان يا انساني بگيرند ويك حيوان يا انسان شبيه آن توليد كنند بدون اینکه جنس مخالف در كار باشد آيا جايز است؟
- بازدید: 1175