پرسش
آيا تفسير و تأويل قرآن جايز است يا خير؟
پاسخ
تفسير و تأويل، سه حكم دارد:
1) تفسير و تأويل جايز است؛
2) تفسير و تأويل واجب است؛
3) و يك قسم حرام نيز است.
ـ در جايي كه ما قرينهاي قطعي از عقل يا نقل، براي تأويل آيه قرآن نداشته باشيم، تاويل جايز نيست بلكه حرام است.
ـ همچنين در تفسير اگر به قراین توجه نكنيم و بدون توجه به قراین قرآن را تفسير كنيم «تفسير به رأي» میشود كه در احاديث اين كار جايز نيست بلكه حرام است.
ـ وقتی قراین یا منابعی برای تفسیر باشد و مفسر هم به آنها توجه کند؛ قراین يا منابعي براي تفسير باشد و مفسرِ داراي شرايط هم، تفسير و تأويل جايز است.
ـ در مواردی تفسیر واجب ميشود مثلاً در مورد تفسير احكام شرعي يا فهم صحيح عقايد، تفسير آيات قرآن لازم ميشود؛ تا عقاید را به خوبي بفهميم، يا آيات را تفسير كنيم تا احكام الهي را از آياتالاحكام متوجه بشويم؛ در اين موارد تفسير قرآن واجب ميشود چون تفسیر مقدمه فهم و عمل به آيات و هم چنين داشتن عقيده صحيح است.
ـ تأويل نيز گاهي واجب است چرا فهم صحيح آيات، متوقف بر تأويل میشود مانند تعبير (يدُاللَّهِ فَوْقَ أَيدِيهِمْ)[1] كه اگر تأويل نكنيم، ممكن است مفسر، يا مخاطب مفسر به اشتباه بيفتد. زيرا اگر آيه (يدُاللَّهِ فَوْقَ أَيدِيهِمْ) را با توجه به آيه (لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ)[2] معنا نشود و تأویل نکنیم كه در اين آيه مقصود از «يد» قدرت است و معناي واژه يد به ظاهرش اكتفا شود و به جاي خودش باقي بماند ممكن است كسي فكر كند كه خدا نعوذ باللَّه دست دارد و با اين نوع تفسير است كه عقيده انحرافي «تجسيم و تشبيه» پيدا ميشود.
نتيجهگيري
اگر در تفسير و تاويل قراین و منابعي داشته باشيم و با توجه به آن تفسير و تأويل كنيم هم «تأويل» و هم «تفسير» هر دو جايز است و اگر تأويل يا تفسير مقدمه فهم صحيح آياتالاحكام يا عقايد شود واجب ميشود و اگر قراین قطعي از عقل يا نقل يا منابعي معتبر براي تفسير يا تأويل نداشته باشيم، در اين حالت حرام ميشود.
پینوشت:
[1] فتح/ 10.
[2] شورى/ 11.
2. آيا تفسير و تأويل قرآن جايز است يا خير؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آيا تفسير و تأويل قرآن جايز است يا خير؟
- بازدید: 4974