2ـ از منظر قرآن و اسلام، اصل اولی آزادی انسان است یا برده بودن او؟
انسان مخلوق خداست و لازم است فقط عبد مولای خویش یعنی خدای متعال باشد و از همه قید و بندهای دیگر آزاد باشد از اینرو در قرآن وظیفه پیامبران الهی برای آزادی انسان معرفی میکند:
Pالَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّورَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُوْلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَO[1]؛ «(همان) كسانى كه از فرستادهى (خدا)، پيامبر درسنخوانده، پيروى مىكنند؛ آن (پيامبرى) كه (صفات) او را نزدشان در تورات و انجيل نوشته مىيابند؛ در حالى كه آنان را به [كار] پسنديده فرمان مىدهد، و آنان را از [كار] ناپسند منع مىكند و برايشان [خواركىهاى] پاكيزه را حلال مىشمرد و پليدىها را بر آنان حرام مىكند و تكليف سنگينشان و غلهايى را كه بر آنان بوده، از (دوش) آنها برمىدارد؛ و كسانى كه به او ايمان آوردند و گرامىاش داشتند (و دشمنانش را از او بازداشتند) و يارىاش كردند و از نورى كه با او فرود آمده پيروى نمودند، تنها آنان رستگارند».
پيامبر9 اسلام غُل و زنجيرهاى[2] مردم را مىشكند. آرى؛ پيامبر اسلام9 زنجير جهل و نادانى را با دعوت به علم و دانش؛ زنجير بتپرستى و خرافات را با فراخواندن به توحيد و زنجير تبعيضها و زندگانى طبقاتى را از طريق دعوت به برادرى اسلامى و مساوات در برابر قانون، شكست.[3]
در احادیث اهل بیت: نیز بر آزادی انسان تأکید شده است از امام علی7 حکایت شده که فرمودند:
«لاتکن عبد غیرک وقد جعلک الله حراً»؛[4] «برده دیگران مباش که خدا تو را آزاد قرار داده است».
قاعده «الناس مسلطون علی انفسهم واموالهم»[5] که مضمون روایات است نیز بر آزادی انسان دلالت دارد چون هر کس مالک و مسلط بر خویش است و دیگران بر او مسلط نیستند مگر آنکه دلیلی بر خلاف آن بیابیم تا کسی برده شود و دیگران بر او و اموالش مسلط گردند.
البته فطرت انسان نیز با بردهداری ناسازگار است چون انسان را از مرتبه انسانیت پایین میآورد. و عقل آن را نمیپذیرد. چون مانع تکامل انسان و شکوفایی استعداد اوست.
نتیجه
بر اساس دلایل نقلی (قرآن و حدیث) و دلایل عقلی و فطری، اصل اولی در اسلام آزادی انسان از بردگی و بندگی غیر خداست. و از آنجا که دلایل فطری و عقلی وجود دارد پس دلایل نقلی (قرآن و حدیث) ارشاد و مؤید است.
[1]. اعراف/157.
[2]. «اصْر» در اصل به معناى نگه دارى و حبس كردن است و به هر چيز سنگينى كه انسان را از فعاليت بازمىدارد گفته مىشود؛ و «اغلال» جمع غل و به معناى زنجير است.
[3]. تفسير نمونه، ج 6، ذيل آيه.
[4]. بحارالانوار، ج 74، ص 215.
[5]. بحارالانوار، ج 2، ص 272.
2ـ از منظر قرآن و اسلام، اصل اولی آزادی انسان است یا برده بودن او؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط manager
- دسته: ـ از منظر قرآن و اسلام، اصل اولی آزادی انسان است یا برده بودن او؟
- بازدید: 1516