- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آیا اجماع مفسرین در تفسیر معتبر است؟
- بازدید: 1684
پاسخ
در مورد اجماع در خود فقه هم اختلافنظر است كه اجماع تا چه حدي كاربرد دارد؟ آيا اجماع اگر منقول باشد ميتواند منبع باشد، يا نه؟ معمولاً اجماع منقول را چندان معتبر نميدانند، ولي اجماع محصَّل[1] را معتبر ميدانند كه البته امكان اجماع محصَّل، مشكل است، زيرا در زمان ما اين كه كسي بتواند تمام اقوال علما را در يك موضوع جمعآوري كند هر چند محال نيست، ولي خيلي مشكل است.
از اينرو در اجماع اختلاف است كه آيا اجماع يكي از منابع، در تفسير ميتواند باشد، يا نميتواند باشد. به نظر ميرسد اجماع مفسرين در يك آيه نميتواند منبع تفسير باشد به عنوان مثال در مورد يك آيه اگر همه مفسرين كلام واحدي را گفته باشند، ولي شما دليل قطعي به دست بياوري كه اين سخن درست نيست، ميشود اجماع را كنار گذاشت. بنابراين در تفسير قرآن، دليلي بر اعتبار اجماع نداريم. به عبارت فنيتر اگر اجماع را يك دليل لبّي بدانيم، قدر متيقّني دارد كه قدر متيقن اعتبارش، همان مسائلِ فقهي است.
لذا برخي از افراد كه اجماع را به عنوان، منبع تفسيري پذيرفتهاند گفتهاند: فقط در مورد آياتالاحكام ميتوانيم از اجماع استفاده كنيم و آن هم اجماعي ميشود كه در فقه، از آن بهره ميبرند، و همان شرايط و ضوابط را دارد. طي بررسي كه انجام گرفت معلوم شد معمولاً كساني كه از اجماع استفاده كردهاند در آياتالاحكام ميباشد مثلاً ذيل آيه «متعه»[2] يا ذيل آيه «كلاله»[3] برخي از مفسرين ادعاي اجماع كرده اند كه اينجا بحث آيات الاحكام است، ولي در بقيه آيات بعيد است كه بتوانيم از اجماع به عنوان يك منبع ياد كنيم.
[1] اجماع محصل: اجماعى است كه خود شخص تمام اقوال علما را بررسى كند و به دست آورد.
[2] نساء/ 24.
[3] نساء/ 176.