پاسخ
در مورد اقوال صحابه و تابعين، بايد تفصيل قائل شويم
1. گاهي يكي از صحابه پيامبر اكرم(ص) مانند «ابنمسعود»، «ابي بن كعب» يا «ابنعباس» صحابه بزرگ پيامبراكرم9 مطلبي را از نظر لغوي بيان ميكنند و واژهاي را معنا ميكنند كه در اين صورت به عنوان يك نفر از اهل عرف، كلام اینها معتبر است، مثل بقيه لغويين، بلكه بالاتر از آنها، زيرا اهل آن زمان و مخاطب آيات بودهاند؛ بنابراين كلامشان ميتواند در لغت معتبر باشد.
2. اگر صحابي يا تابعي شأن نزول آيهاي را بيان كند، با دو شرط معتبر است، يكي اینکه آن صحابي در آن حادثه ـ به عنوان مثال در جنگ بدر ـ حضور داشته و ميگويد اين آيه به اين مناسبت نازل شد و ديگر اینکه موثق هم باشد، در اين دو صورت اگر مطلبي را در مورد شأن نزول آيهاي بيان كند، معتبر است.
3. اگر صحابي، يا تابعي، مطلبي را از پيامبر اكرم9 يا معصوم ديگري نقل كند، در اينجا اگر اين شخص موثق و راستگو باشد، ـ لازم هم نيست كه عادل باشد ـ كلامي كه از پيامبر اكرم9 نقل كند اين معتبر است و ميتواند در تفسير مورد استفاده واقع شود. به عنوان مثال ميگويد: پيغمبر در ذيل اين آيه اين حديث را فرمود؛ ما از اين حديث در تفسير آيه استفاده ميكنيم.
4. حالت چهارم اجتهاد شخصي اين افراد است. مثلاً ابن عباس يا يكي از تابعين در آيهاي اجتهاد شخصي كند، در اين موارد ما دليلي بر حجيت قول صحابه و تابعين نداريم بلكه اقوال صحابه و تابعين در اينجا مثل قول بقيه مفسرين است البته نكتهاي را كه بايد در نظر داشت اين است كه صحابه و تابعين چون به عصر نزول نزديك بودند، ممكن است يك قرایني را ديده باشند و در نظر داشتهاند و بيان كردهاند، از اينرو ميطلبد كه بر كلمات آنها در فهم آيات، توجه ويژهاي داشته باشيم، ولي اين بدين معنا نيست كه كلامشان حجت باشد.
يادآوري:
البته يك تفاوتي را برخي از صاحب نظران علوم قرآني قائل شدهاند و گفتهاند:
اگر صحابي، معصوم باشد كلامش حجت است مثل اميرالمؤمنين علي7 هم صحابي پيامبراكرم9 است و هم معصوم است لذا در تفسير قرآن كلامش هم معتبر و هم حجت است، ولو نظر شخصياش را گفته باشد.
اما در جاييكه صحابي معصوم نباشد، ما دليلي از آيات و روايات، يا عقل نداريم بر اینکه كلامش حجت است، به اين معنا كه نشود با آن مخالفت كرد؛ از اينرو اگر ما دليلي عليه كلام كسي مثل ابنعباس پيدا كرديم كلام ابن عباس را مثل كلام بقيه مفسرين مورد نقد و بررسي قرار ميدهيم و دليلي نداريم كه چون ابنعباس گفته بنابراين نبايد كلام او را نقد و بررسي كرد.
آيا اقوال و نظرات صحابه و تابعين از منابع تفسيرقرآنبهشمار مي آيد؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آيا اقوال و نظرات صحابه و تابعين از منابع تفسيرقرآنبهشمار مي آيد؟
- بازدید: 1851