پاسخ
  بحث روش‏هاي تفسيري بحث پردامنه‏اي است و بسياري از قرآن‏پژوهان و صاحب‌نظران در اين زمينه قلم زده‏اند شايد بتوانيم ريشه‏هاي اين بحث را در صدر اسلام و در روايات پيامبر جستجو كنيم كه از تفسير به رأي منع مي‏كردند و گاهي در تفسيرشان از آيه‏اي براي تفسير آيه ديگر استفاده مي‏كردند، سپس در دوران اهل بيت: اين بحث دامنه‏ ب?ش‌تري پيدا كرد و روش‏هاي ديگري افزوده شد و در عصر ما هم كاوش‏هاي زيادي در اين زمينه شده و روش‏هاي متنوعي ارائه شده است كه مي‏توان گفت قرآن كريم حداقل به 6 روش تفسير مي‏شود:
  اول) تفسير قرآن به قرآن‏؛
  دوم) تفسير روايي؛ يعني تفسير قرآن با سنت پيامبر9 و اهل بيت‏:.
  سوم) تفسير عقلي؛ يعني تفسير قرآن به كمك قرا?ن عقلي.
  چهارم) تفسير علمي؛ يعني تفسير قرآن با كمك علوم تجربي قطعي.
  پنجم) تفسير اشاري يا تفسير باطني؛ كه گاهي به آن تفسير عرفاني نيز گفته مي‏شود.
  ششم) كه در حقيقت جمع بين اين روش‏ها به شمار مي‏آيد، روش تفسير اجتهادي جامع و كامل است. كه يك آيه قرآن در صورت اقتضاء، با روش‏هاي مختلفي تفسير شود كه همه اين روش‏ها را شامل بشود.
   يادآوري
  روش ديگري هم وجود دارد كه چون روش باطل و غيرمعتبري است جزء اين روش‏ها آورده نشد كه در حقيقت روش هفتمي به شمار مي‏آيد و آن «تفسير به رأي» است، كه در احاديث پيامبر9 از طريق شيعه و اهل سنت از آن نهي شده است و هم‌چنين در روايات اين روش تفسيري، باطل و مذموم معرفي شده و حتي وعده آتش بر آن داده شده و حرام شمرده شده است.1
 

 
1. ر.ك: درسنامه روش‏ها و گرايش‏هاى تفسير قرآنى، محمدعلى رضايى‏اصفهانى.