- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: تفاوت تفسير به رأي با تدبر و تعقل در قرآن چيست؟
- بازدید: 2891
چون در آيات فراواني از قرآن به تدبر و تعقل توصيه شده (أَفَلاَ يتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ)1 از طرفي نيز تدبر كردن در قرآن به نوعي با تفسير ارتباط دارد، آيا اين تفسير به رأي نميشود؟
پاسخ
واژه «رأي» يعني «اعتقادي كه از غلبه گمان پيدا ميشود»2. برخي توهم كردهاند كه واژه «رأي» به معناي عقل است ولي اينگونه نيست واژه «رأي» به معناي اعتقاد ظني است، به عبارت فارسي امروزي، رأي يعني «گمانهزني» از اينرو تفسير به رأي يا گمانهزني يعني تفسير كردن بدون توجه به قراين عقلي و نقلي كه جايز نيست و در روايات از آن نهي شده است. تدبر، تفكر و تعقل در آيات قرآن، نه تنها جايز و لازم است بلكه به آن سفارش هم شده است3.
همان طور كه در معناي تفسير آمده، تفسير يعني «درك معاني آيات و مقاصد خداوند و بيان آن براي ديگران.» از اينرو تدبر و تفكر مرحله قبل از تفسير است چراكه با تفكر، تدبر و تعقل ممكن است به مطالب جديد دست يابد و لذت ببرد و اين مطلوب است؛ ولي اگر تعقل، تدبر و تفكر انجام شد و خواست به مرحله بيان برسد و به مرحله تفسير وارد شود، بايد از كانال صحيح تفسير عبور كند يعني قراين عقلي و نقلي در نظر گرفته، سپس براي ديگران بيان شود؛ تا گرفتار تفسير به رأي نشود، مبادا نظر خودش و فهم خودش را بدون توجه به قراين عقلي و قراين نقلي يعني آيات و روايات، براي ديگران بيان كند.
نتيجه
تدبر در آيات قرآن مقدمه تفسير است؛
تفسير صحيح، بيان معاني آيات و مقاصد خدا با توجه به قراين عقلي و نقلي ميباشد؛ تفسير به رأي تفسير قرآن بدون توجه به قراين عقلي و نقلي است که مردود ميباشد.
1. نساء/ 82.
2. مفردات راغب اصفهانى، واژه رأى.
3. از امام على7 حكايت شده كه: «الا لاخير فى قرائة ليس فيها تدبّر». (بحارالانوار، ج92، ص 211).