- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: در سوره بقره آيه 106 ميفرمايد: «هيچ آيهاي را منسوخ نميكنيم و از ياد مردم نميبريم مگر اینکه بهتر از آن يا مانند آن را براي مردم بياوريم.» مگر قانون خداوند درباره همهچيز مطلق نيست و مگر ضعيف و بهتر دارد كه اينطور گفته شده در خصوص اين آيه و ناسخ و
- بازدید: 548
پاسخ
اين پرسش در حقيقت به بحث ناسخ و منسوخ مربوط ميشود كه از مباحث علوم قرآن است.
گاهي اوقات حكمي به صورت موقت از طرف خداوند صادر ميشود و بعد از مدتي كه زمان آن حكم تمام ميشود حكم ديگري جايگزين آن ميشود. به عنوان مثال در زمان جنگ در هر كشوري قوانين و احكامي خاص وضع ميشود كه اين احكام و قوانين موقت است و بعد از اينکه شرايط جنگي برطرف شد آن حكم برداشته ميشود و يك حكم دائمي جايگزين آن ميشود به اين فرايند اصطلاحاً «نسخ» ميگويند. به آن حكم اولي كه برداشته شد «حكم منسوخ» ميگويند و به دومي كه جايگزينش شد «حكم ناسخ» ميگويند.
اما آيه مذكور كه ميفرمايد: «ما هيچ آيه و نشانهاي را نسخ نميكنيم يا به فراموشي نميسپاريم مگر اينکه بهتر از آن يا همانند آن را ميآوريم.»1 اين آيه شريفه را مفسرين سه گونه تفسير كردهاند.
اول) اين آيه مربوط به مسلمانها و همانطور كه گذشت، جايگزيني احكام دائمي به جاي احكام موقت ميباشد، يعني نسخ آيهاي كه حكم موقتي را دربرداشته، به وسيله آيهاي ديگر كه حكم دايمي را به همراه دارد.
مثلاً: به پيامبر9 دستور داده شده بود به سوي بيتالمقدس نماز بخوانند بعد از مدتي كه شرايط عوض شد زمان اين حكم موقت نيز پايان يافت لذا اين حكم برداشته شد و حكم دائمي كه نماز به سوي مسجد الحرام است بيان شد كه در آيه 144 سوره بقره تغيير قبله از بيتالمقدس به مسجد الحرام آمده است.
دوم) اين آيه به يهوديان و مسأله تورات مربوط ميباشد زيرا يهوديان گاهي برخي آيات تورات را تغيير ميدادند يا به فراموشي ميسپردند در اينجا ميفرمايد: «اگر چنين چيزي اتفاق افتاد ما بهتر از آن را ميآوريم.» در حقيقت اين آيه به تورات و نسخ و فراموشي آيات آن اشاره دارد.
سوم) آيه مربوط به تغيير و جايگزيني معجزات و نشانههاي الهي در بين مردم باشد كه اصطلاحاً به آن «نسخ تكويني» ميگويند.
به عنوان مثال يك رهبر الهي در جامعه ظهور ميكند و بعد شهيد ميشود يا رحلت ميكند، خدا شخص ديگري را مثل او يا بهتر از او جايگزين او ميكند و اينطور نيست كه اگر پيامبري يا امامي يا ولي خدايي از دنيا برود و به اصطلاح نسخ شود، خداوند جايگزين بهتر يا مثل او را نداشته باشد. اين سه تفسير در مورد اين آيه شريفه مطرح شده است2. البته مانعي ندارد كه اين آيه به هر سه معنا اشاره داشته باشد چون ما «استعمال لفظ در اكثر از معنا» را در قرآن قبول داريم.
اگر نسخ در آيه مذكور به معناي اول باشد يا به هر سه معنا باشد به هر حال معناي اول را هم در بر ميگيرد از اين رو پرسش «قانون خدا مگر بد و خوب دارد يا ضعيف و قوي دارد؟ و يا اينکه مگر تمامي قوانين خداوند از نظر خوبي يكسان نيستند.» را چنين پاسخ ميدهيم که همانطوري كه گذشت نسخ يعني تغيير يك قانون، قانوني كه در اصل، موقت و براي شرايط خاصي قرار داده شده بود. قوانين هم معمولاً تابع مصلحتها هستند، يعني هر مصلحتي كه پديد ميآيد يك قانوني را مناسب با آن قرار ميدهند.
به عنوان مثال گاهي در شرايط جنگي يك قانوني ميآيد كه در شرايط عادي، ديگر آن قانون كارآيي ممكن را ندارد يعني مصلحتها و ضرورتها تغيير كرده لذا قانوني ميآيد كه از جهاتي ممكن است بهتر از آن باشد.
از اينرو اين تعبير آيه (بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا) يعني چه؟ يعني قانون دومي كه ميآيد آيا قانوني است كه مثل اوست يا بهتر؟ اگر قانوني بهتر است، چرا از اول نيامد پاسخش اين است كه همانطوري كه آن حكم در شرايط جنگي بهترين حكم و بهترين قانون است، اين حكم هم در شرايط صلح بهترين قانون است. اگر قانونِ زمان صلح را ببريم در زمان جنگ، قانونِ خوبي نخواهد بود و موجب ضرر است و اگر قانون جنگي را در زمان صلح اجرا كنيم، مردم اذيت ميشوند چون سختگيرانه است. پس هر قانوني در شرايط خودش خوب است. ممكن است اين دو قانون كاملاً مثل هم باشد، ولي آن قانون در آن شرايط بهترين است و قانون دوم در شرايط عادي بهترين است.3ـ4
1. (مَا نَنَسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا) (بقره/ 106)
2. ر.ك: نمونه، الميزان و تفاسير ديگر ذيل آيه 106 بقره.
3. ممكن است اينجا «او» را به صورت «واو» معنا كنيم بدين صورت كه اگر مثلاً در شرايط جديد آيه يا قانون يا شخصيتى بيايد نسبت به شرايط مكانى و زمانى جديد، آثار و فوائدى همانند مورد قبلى دارد، هر چند كه در شرايط جديد باز حكم دوم بهتر است. يعنى در شرايط جديد و شرايط قبلى ممكن است هر دو قانون نظم ايجاد مىكرد اما در شرايط جديد با توجه به شرايط صلح اين قانون بهتر از آن قانون جواب دهد. يعنى ممكن است يك حكمى، هم مثل قانون قبلى باشد، هم در شرايط جديد فوائدش بهتر از آن قانون باشد.
4. براى اطلاع بيشتر از مبحث نسخ به كتب علوم قرآن و نيز تفاسير قرآن ذيل آيه 106 بقره مراجعه فرماييد.