- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: ـ خداوند متعال در قرآن ميفرمايد: (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) و از اين آيه بر ميآيد كه خداوند قابل ديدن نيست و از طرفي در آيات ديگري مانند (اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ...) ميفرمايد خداوند نور است و يا در دعاي كميل آمده «يا نور
- بازدید: 664
پاسخ
در بعضي از آيات قرآن كريم سخن از «نور» گفته شده از جمله:
در آيه 35 سوره نور ميفرمايد: (اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ)1 خداوند نور آسمانها و زمين است.
ـ در برخي از آيات ديگر قرآن نيز اشاره شده كه ايمان نور است و انسان را از ظلمات به سوي نور خارج ميكند2.
ـ در سوره مائده قرآن كريم را نور ناميده است3.
ـ در سوره انبياء هدايت الهي را نور معرفي ميكند4.
ـ برخي آيات آيين اسلام را به عنوان نور مطرح ميكند5.
ـ شخص پيامبراكرم9 نيز به نام چراغ، و نور روشني بخش معرفي ميشود (سِرَاجاً مُّنِيراً)6.
ـ در برخي از احاديث هم آمده است كه «علم نور است»7 يا امامان معصوم: نور هستند8. با توجه به مطالب فوق لازم است بدانيم كه «نور» چيست؟ نور يك پديدهاي است كه در ذات خودش آشكار است و چيزهاي ديگر را هم آشكار و روشن ميكند. نور داراي ويژگيهايي ميباشد كه برخي از آنها را بر ميشماريم.
«نور زيباست».
«سرچشمه زيباييهاست».
«بالاترين سرعتها از نور است».
«نور وسيله مشاهده موجودات است».
«نور پرورشدهنده گياهان و گلها است».
«نور موجب پيدايش رنگها ميشود».
«نور باعث نابودي ميكروبها ميشود».
«انرژيهاي زمين از نور تأمين ميشود».
«افراد گمشده به وسيله نور راه خودشان را پيدا ميكنند و هدايت ميشوند».
با توجه به مطالب فوق روشن شد كه نور ويژگي حياتبخشي و هدايتگري دارد پس اگر قرآن ميفرمايد: «خدا نور است.» در حقيقت اين يك نوع تشبيه است يعني خدا همچون نور هدايتگر و حيات بخش است و هر موجودي به هر اندازهاي كه با او ارتباط برقرار كند از نورانيت او برخوردار ميشود. كه گاهي يك موجودي مثل پيامبر اكرم9 نور ميشود يا قرآنكريم كه كلمات خداوند تبارك و تعالي است نور است و يا امام و علم نور ميباشند؛ در حقيقت اينها همه به خاطر ارتباطشان با خدا و به تعبيري آيينه بودن براي خدا و واقعنماييشان نور هستند چرا كه انسان را به سوي نور و سرچشمه نور واقعي كه خداست رهنمون ميشوند. آري در حقيقت اين نور الهي است كه به همهجان تازه ميبخشد حركت و پرورش ميدهد و افراد را هدايت ميكند.
يادآوري
دو نوع «نور» وجود دارد.
نور مادي و نور معنوي. نور مادي، حسي و ظاهري.
همين نوري كه به وسيله الكتريسته ايجاد ميشود و ما آن را ميبينيم. آيا به خدا كه نور ميگويند يعني همين نور؟! كه با آيه (لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ)9 روبهرو ميشويم كه هيچ چيز مثل خدا نيست پس خدا نميتواند جسم باشد ولو به صورت يك جسم لطيفي مثل نور باشد. پس در حقيقت اين يك نوع تشبيه، براي نور معنوي است كه قسم دوم نور ميباشد، لذا ميگوييم خدا نور است اما نوري معنوي، همانطور كه پيامبر و امام و قرآن نور هستند اما نور معنوي؛ بنابراين در اينجا هدف اين بوده كه نقش هدايتي خداوند تعالي را به وسيله «مثال نور» به ما معرفي كنند نه اينکه ميخواهند بگويند كه خداوند تبارك و تعالي نور ظاهري و حسي و مادي است.
نتيجه
آيه (لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ) ميخواهد «مثليث» و اينکه خدا مثل چيزي باشد مثلاً جسم باشد را نفي كند، نه تشبيه كردن خدا به چيزي را، بلكه ما گاهي براي فهم معارف عالي نياز به تشبيه معقولات به محسوسات داريم تا مطلب را خوب درك كنيم.
به عنوان مثال ما براي اينکه خدا را به كودكان معرفي كنيم تا او را بيشتر بشناسد برايش مثال ميزنيم و اين اشكال ندارد؛ اما اين بدين معنا نيست كه خدا مثل دارد. مثل داشتن خدا، يك مطلب است و اينکه خدا را تشبيه بكنيم به چيزي كه درك آن ممكن و راحتتر شود مطلب ديگر ميباشد، و اين آيات درصدد بيان اين دو مطلب ميباشند.
1. نور/ 35.
2. بقره/ 257.
3. مائده/ 15.
4. انبياء/ 122.
5. صف/ 8.
6. احزاب/ 46.
7. ميزان الحكمة، ج 10، ص 229.
8. همان.
9. شورى/ 11.