پاسخ
مضمون اين آيه شريفه حداقل 5 بار در قرآن كريم به صورتهاي مختلف آمده است1. اين آيه در رابطه با يهود است كه قرآن آنها را سرزنش ميكند زيرا پيامبران الهي را بيگناه و به ناحق ميكشتند.
اما از اين كه ميفرمايد: «پيامبران را به ناحق نكشيد.» برخي پنداشتهاند پس «به حق ميشود آنها را كشت.» مثلاً اگر پيامبري گناه يا خطايي بكند، و در دادگاهي محكوم شود، او را ميشود كشت؛ در پاسخ به اين نكته بايد توجه داشت كه عبارت «به غيرحق» آيا قيد و صفت توصيفي و توضيحي است، يا قيد و صفت احترازي؟ به نظر ميرسد که قيد توصيفي است، يعني اين كه پيامبران را نميشود كشت، كه اين كشتن پيامبران، به ناحق است. اما «اگر پيامبران گنهكار شوند و اينها را بكشند»، آيه متعرض اين مطلب نميباشد.
به عبارت ديگر قيد و صفتي كه در اين آيه آمده است به صورت احترازي نيست، وقتي كه ميفرمايد آنها را به ناحق نكشيد معنايش اين نيست كه به حق بكشيد، چون اين قيد احترازي نميباشد، بلكه اين قيد توضيحي است، يعني آنها را نكشيد، كه اين كشتن پيامبران در هر صورت به ناحق است.2
1. بقره/ 61 و آلعمران/ 21 و 112 و 181 و نساء/ 155.
2. براى مطالعه بيشتر در اين باره نك: تفسير نمونه و مجمع البيان، ذيل آياتى كه ذكر شد.
در قرآن كريم خداوند ميفرمايد: (وَقَتَلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيرِ حَقٍّ) از اين آيات فهميده ميشود كه انبيا را به حق ميتوان كشت و اين با عصمت انبيا منافات دارد؟
- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: ـ در قرآن كريم خداوند ميفرمايد: (وَقَتَلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيرِ حَقٍّ) از اين آيات فهميده ميشود كه انبيا را به حق ميتوان كشت و اين با عصمت انبيا منافات دارد؟
- بازدید: 1108