- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: با توجه به آياتي كه ظاهراً شفيع گرفتن را رد ميكند آيا توسل به ائمه معصومين جايز است و فايدهاي دارد يا خير؟
- بازدید: 1169
پاسخ
بله زيرا آيه 18 سوره يونس1 و آيه سوم سوره زمر كه ميفرمايد:
(وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِياءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيقَرِّبُونَا إِلَي اللَّهِ زُلْفَي)؛ «كساني كه غير از خدا را ولي و سرپرست خودشان قرار ميدهند، و (ميگويند:) ما آنان را نميپرستيم جز براي اينکه ما را به خدا نزديك كنند».
در حقيقت اين دو آيه و آيات مشابه براي نفي بتپرستي و شفاعت بتهاست در مورد كساني است كه غيرخدا را عبادت ميكنند، بت ميپرستند و فكر ميكنند اين بت آنها را شفاعت ميكند كه البته اين تصور غلطي است و چنين چيزي تحقق پيدا نخواهد كرد.
همانطور كه در توضيح آيه 255 سوره بقره2 گذشت، كسي كه خداوند از او راضي باشد، و اجازه شفاعت به او بدهد ديگر مشمول اينگونه آيات نيست. آري بتها و كساني را كه خداوند اجازه شفاعت به آنها نميدهد ما نبايد انتظار شفاعت از آنها داشته باشيم.
پس اين آيات به پيامبر اكرم9 و ائمه اطهار: ارتباطي ندارد زيرا خداوند به آنها اجازه شفاعت ميدهد. و چنانچه در روايات تصريح شده پيامبر اكرم و اهل بيت: جزء شفيعان روز قيامت هستند و در خود قرآن نيز نمونههايي از توسل به پيامبران الهي وجود دارد.
مثلاً: در سوره يوسف آيه 98 و 99 داستان طلب استغفار برادران يوسف را ميبينيم كه از پدرشان ميخواهند كه براي آنها، استغفار كند.
و در مورد پيامبر اكرم9 در سوره نساء آيه 64 ميخوانيم:
(وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوَّاباً رَحِيماً) اگر اين گنهكاران وقتي به خودشان ستم كردند و گناه كردند نزد تو [= پيامبر] ميآمدند و استغفار ميكردند و تو هم براي آنها استغفار ميكردي حتماً خدا را توبهپذير و مهربان ميافتند».
در حقيقت خداوند تبارك و تعالي در اين آيه به ما خط ميدهد كه وقتي گناهي كرديد و مشكلي پديد آمد خدمت پيامبر9 برويد و از او بخواهيد كه براي شما استغفار و طلب بخشش كند كه اين نوعي توسل و شفاعتطلبي از پيامبر اكرم9 است و حضرت هم اين شفاعت را انجام ميدهد، و خدا هم وعده ميدهد كه من توبهپذير و مهربان هستم.
1. (وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هؤُلاَءِ شُفَعَاؤُنَا).
2. (مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ)، بقره/ 255.