پاسخ
  در اين باره لازم است مجموعه آيات قبل و بعد اين آيات را ملاحظه كنيم تا به پاسخ برسيم.
  از آيه 7 به بعد مي‏فرمايد: «شما در روز قيامت سه گروه خواهيد بود، گروهي افراد با بركت هستند كه مشهورند به اصحاب دست راست، و اصحاب با بركت كه اعمال نيكشان بيش‌تر است و اهل بهشت هستند و گروه ديگر افراد شوم و افراد بدبختي هستند كه اهل دوزخ مي‏باشند و گروه سوم (وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ)1 هستند، پيشگامانِ امت و سابقين در ايمان و عمل كه اين‌ها همان مقربان درگاه الهي هستند و در بهشت پر نعمت جاي دارند. بعد مي‏فرمايد كه اين‌ها گروه زيادي از پيشينيان و گروه اندكي از امت‏هاي بعدي خواهند بود.
  بنابراين آيات شريفه در مقام اين است كه ما را به سه گروه تقسيم كند يك گروه بهشتي و يك گروه جهنمي و گروه سوم که پيشگامان در ايمان و عمل هستند كه اندكي از آن‏ها، از امت‏هاي بعدي مثل امت اسلام مي‏باشد و بسياري از آن‌ها از امت‏هاي پيشين هستند.
  اين مروري بود بر آيات، حال در تفسير اين آيات بايد ملاحظه شود كه مقصود از اين پيشگامان، كه گروه اندكي از آن‏ها، از امت پيغمبر اسلام هستند چه كساني هستند؟
   تفسير اول
  در برخي از روايات آمده كه «سابقين» هابيل ـ مومن آل‏فرعون ـ حبيب نجار ـ و اميرالمؤمنين علي7 هستند كه از پيشگامان امت‏ها در ايمان آوردن به پيامبران الهي بودند. در اين روايت مي‏بينيم سه نفر از سابقين از امت‏هاي قبلي هستند و يكي از آن‌ها از امت اسلام كه حضرت امير7 است، اگر اين‌گونه روايات و اين گونه تفسير ملاك باشد افرادي كه سابقه در نيكي و ايمان دارند يعني آن اصحاب خاص مثل اميرالمؤمنين علي7 در امت اسلام اندك بودند، و در امت‏هاي پيشين زيادتر بودند.
  چرا پيشگامان ايمان در امت‏هاي پيشين زيادتر بودند؟ چون تعداد پيامبران قبلي زيادتر بوده پيغمبر اسلام يك نفر است و يك صحابي خاص مثل اميرالمؤمنين علي7 دارد يا تعداد اندكي صحابه پيشگام مثل اميرالمؤمنين علي7 دارد، اما امت‏هاي پيشين، تعدادشان فراوان است، پيامبرانشان زياد است و اصحاب سابقين آن‏ها، به صورت طبيعي نسبت به امت اسلام، زيادتر خواهد بود.
   تفسير دوم
  در روايت ديگري حكايت شده كه از پيغمبر9 سوال شد: «مقصود از اين سابقين چه كساني هستند؟» حضرت پاسخ فرمودند «علي7 و پيروان او سابقون هستند»!
  بنابراين مطلب كه اميرالمؤمنين علي7 و پيروان او سابقين باشند معنا چنين مي‏شود گروه زيادي پيشينيان شيعه و گروه اندكي از پيشينيان شيعه كه از مقرّبين هستند.
  اين دو تفسيري بود كه در مورد اين آيات مطرح است ولي آن چه كه در پرسش آمده بود آيا واقعاً عده كمي از مردم آخرالزمان به بهشت مي‏روند اين با هر دو تفسير آيه ناسازگار است! زيرا معناي آيه اين است كه يك عده‏اي از سابقين در امت‏هاي پيشين نسبت به امت اسلام زيادتر بودند، يا در صدر اسلام نسبت به آخرالزمان زيادتر بودند؛ اما اين بدين معنا نيست كه افراد كمي از امت آخر الزمان به بهشت مي‏روند بلكه بدين معنا است كه در آخر الزمان، افرادي كه جزء سابقين باشند، يا در امت اسلام، افرادي كه جزء سابقين باشند و به بهشت بروند كم خواهند بود، ولي مي‏توانند از اصحاب يمين باشند و به بهشت بروند زيرا دو گروه به بهشت مي‏روند يكي (أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ)، يكي (السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ).
  
1. واقعه/ 10.