- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آيا قرآن براساس آيه 62 سوره بقره پلوراليسم (تكثرگرايي ديني) را ميپذيرد؟
- بازدید: 1507
پاسخ
Pluralism، ريشه آن لاتيني است و به معناي نظريههايي است كه به لزوم كثرت عناصر و عوامل در جامعه و مشروعيت منافع آنها باور دارند1.
براي روشن شدن پاسخ لازم است كه تفسير آيه را بررسي كنيم تا معنا و مقصود آيه و آيات مشابه روشن شود كه قرآن پلوراليسم را نميپذيرد.
(إِنَّالَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَاري وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَخَوْفٌ عَلَيهِمْ وَلاَهُمْ يحْزَنُونَ)، «در حقيقت، كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آوردهاند و كسانى كه به (آيين) يهود گرويدند و مسيحيان و صابئان (پيرو يحياى پيامبر)، كسانى (از آنان) كه به خدا و روز بازپسين ايمان آوردند و [كار] شايسته انجام دادند، پس براى آنان پاداششان نزد پروردگارشان است؛ و نه هيچ ترسى بر آنان است و نه آنان اندوهگين مىشوند».
شأن نزول
برخي از مفسران حكايت كردهاند كه در صدر اسلام پرسشي براي برخي از مسلمانان مطرح شد كه اگر تنها اسلام راه حق ونجات است پس تكليف نياكان ما چه ميشود؟ آيا آنان به خاطر عدم حضور در زمان پيامبر اسلام9 و ايمان نياوردن به او مجازات ميشوند؟
اين آيه بدين مناسبت نازل شد و اعلام كرد كه هر كس در عصر خويش به پيامبر خويش و كتاب آسماني او ايمان آورده و عمل شايسته انجام داده است اهل نجات است و نگراني ندارد، پس يهوديان و مسيحيان مؤمن و شايستهكردار كه قبل از ظهور پيامبر اسلام زندگي كرده و مردهاند اهل نجات هستند.1
نكات و اشارات
1. مشابه اين آيه در سوره بقره/ 112؛ مائده/ 69 و حج/ 17 آمده است، و اين آيات پاسخي است به كساني كه راه نجات را در پناه نژاد و مليت خاص ميجويند. همانطور كه يهوديان دين و نژاد خود را از ديگران بهتر دانسته و بهشت را مخصوص خود ميدانستند، ولي قرآن به آنان پاسخ ميدهد كه راه نجات منحصر در ايمان و عمل شايسته است. و تنها نام مسلمان، يهودي2 و مسيحي (= نصاري3) بر خود نهادن موجب سعادت و نجات نميشود.
2. مفسران قرآن چند تفسير عمده براي آيه فوق ارائه كردهاند.
الف) مقصود آيه ايمان و اعمال شايسته پيروان اديان الهي قبل از اسلام است كه از دنيا رفتهاند و موجب نجات آنان خواهد شد همانطور كه در شأن نزول بدان اشاره شد4.
ب) مقصود آيه ايمان و اعمال شايسته يهوديان و مسيحيان وصائبان در زمان حاضر است اما منظور ايمان به اسلام و عمل صالح بر طبق دستورات قرآن است يعني اگر آنان محتواي كتابهاي خويش و بشارتهاي پيامبرانشان در مورد پيامبر اسلام پيروي كنند مسلمان ميشوند و ايمان و عمل صالح آنها پذيرفته خواهد شد5.
البته مانعي ندارد كه هر دو معنا مقصود آيه باشد.
3. ممكن است از آيه فوق استفاده شود كه افرادي همچون اديسون كه پيرو اديان ديگر هستند ولي آگاهي كافي از اسلام ندارند (جاهل قاصرند) و به بشريت خدمت كردهاند پاداش مناسب عمل خويش را دريافت ميكنند، و يا حداقل از عذاب كفر آنان كاسته ميشود.
4. آيا اين آيه و آيات مشابه آن، بدان معناست كه در عصر حاضر نيز همه پيروان اديان الهي اهل نجات هستند و تكثرگرايي و پلوراليسم صحيح است؟
پاسخ منفي است چرا كه آيات قرآن همديگر را تفسير ميكنند و در آيات ديگر وعده عذاب به غير مسلمانان داده شده است. پس اديان ديگر منسوخ شده و پيروان آنها وظيفه دارند تا در مورد حقانيت اسلام تحقيق كنند تا مسلمان شوند.6
1. فرهنگ خاص علوم سياسى، حسن عليزاده، ص 231.
2. واژه «هادو» از ريشه «هود» به معناى بازگشت به نرمى است. كه در معناى توبه به كار رفته است، سپس به دين موسى7 گفته شده است و از اين روست كه پيروان او يهوديان ناميده شدند.
3. واژه «نصارى» از ريشه «نصر» به معناى يارى كردن است و به كسانى همچون حواريون، كه عيسى7 را يارى كردند نصارى گفته شد، سپس همه پيروان مسيح، نصارى و مسيحى ناميده شدند.
4. نمونه، ج 1، ص 284.
5. يعنى «من آمن باللَّه و...» قيد يهود و مسيحيان وصائبان است نه الذين آمنو (= مسلمانان) چون كسانى كه ايمان آوردهاند نيازى به اين قيد ندارند. (نمونه، ج 5، ص 27)
6. البته برخى مفسران معاصر برآنند كه طبق متن آيه 62/ بقره نيز پلوراليسم ردّ مىشود، چون اهل كتاب با ارتكاب مواردى كه اسلام منع كرده است و با عدم اعتقاد به معاد واقعى، ملاكهاى اين آيه را براى نجات ندارند. (تسنيم، ج 5، ص 94)