- توضیحات
- نوشته شده توسط soleymani
- دسته: آيا قرآنكريم سكولاريسم(جدايي دين از دنيا و سياست)را ميپذيرد؟
- بازدید: 3175
پاسخ
در اينجا لازم است براي روشن شدن پاسخ مفهوم سكولاريسم و آيات مربوط به آن يادآوري شود.
مفهومشناسي سكولاريسم1
اين واژه از نظر لغوي به معاني مختلفي همچون «جدا انگاري دين و دنيا، غيرمقدس و غيرروحاني و...» آمده است، و در اصطلاح به معناي «هر چيزي است كه به اين جهان تعلق دارد و به همان اندازه و به طور غيرمستقيم از خدا و اولوهيت دور است».2
اين واژه در طول اعصار در معاني جديدي بكار رفت؛ همچون «تفكيك و ترخيص كشيشان، تفكيك دين و سياست، تفوق دولت برلكيسا، فرو كاستن دين به احساس و تجربه ديني و طرد دين و آموزههاي فراطبيعي».3
پيوند دين با دنيا و سياست در قرآن
1. قرآن دستور ميدهد كه سهم خود را از دنيا فراموش مكن. (قصص/ 77)
2. عدالت اجتماعي از اهداف پيامبران است. (حديد/ 25 و مائده/ 42)
3. آزادي اجتماعي از اهداف پيامبران است. (اعراف/ 157 و نحل/ 36 و...)
4. داوري بين مردم از وظايف رهبران الهي است. (بقره/123 و 213؛ نساء/ 59 و 105)
5. قرآن به برخي مباني، اصول و مسائل اقتصادي ميپردازد و اصل مالكيت زن و مرد را ميپذيرد (نساء/ 32)، معامله را حلال و ربا را حرام اعلام ميكند (بقره/ 275)، مسائل ارث، وصيت و... را بيان ميكند (نساء/2، 7، 12 و مائده/ 106 و...)، وفاي به عقدها را لازم ميشمارد (مائده/ 1)، كمفروشي را سرزنش ميكند (مطففين/ 1 و شعراء/ 181)، بر توزيع و تعديل ثروت تاكيد ميورزد (حشر/ 7) و به تعاون و همكاري راهنمايي ميكند. (مائده/ 2) و... .
تذكر: تعيين و توجه به اين قوانين دخالت در امور دنياي مردم و برخي آنها مستلزم تشكيل حكومت است.
6. قرآن برخي اصول و مباني و مسائل نظام سياسي را طرح ميكند از جمله:
ـ حق قانونگذاري از آن خداست (انعام / 57 و 62 و يوسف / 40 و...)،
ـ اطاعت از رهبران الهي لازم است (نساء / 59)،
ـ ولايت و سرپرست مردم را مشخص ميسازد (مائده / 3 و 55 و 67)،
ـ سخن رهبر الهي را فصل الخطاب معرفي ميكند (احزاب / 6)
ـ اصول سياست خارجي مسلمانان را تعيين ميكند. (نساء / 141)
تذكر: توجه قرآن به اين امور دخالت در دنياي مردم و زمينهسازي تشكيل حكومت الهي است.
7. حكم جهاد، دفاع، چگونگي برخورد با اسيران و مخالفان در قرآن مطرح شده است كه دخالت مستقيم در امور دنيوي و سياسي ـ نظامي است (بقره/ 190، 191، 216 و حج/ 78 و نساء/ 74، 95 و برائت/ 5 و انفال/ 65 و...)
8. تعيين قوانين حقوقي خانواده مثل احكام زناشويي و طلاق و... (سوره نساء و نور)
9. تعيين قوانين جزايي و كيفري در مورد قصاص، زنا، سرقت و... (نور/ 2 و 4؛ مائده / 38 و 33 و...)
10. قرآن برخي پيامبران الهي مثل سليمان را داراي مُلك و حكومت معرفي ميكند. (و البته زمينه حكومت براي برخي رسولان الهي فراهم نشد.) (نمل/ 14ـ 34)
نتيجه
با توجه به آيات فوق و موارد مشابه در قرآن و سنت پيامبر9 و امام علي7 و حكومت اسلامي آنها، روشن ميشود كه جدايي دين و دنيا و جدايي دين و سياست و حكومت با اسلام ناسازگار است، پس سكولاريسم از منظر قرآن قابل قبول نيست.4
1. Saecularism.
2. فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعى، مارى بريجانيان، ويراسته بهاءالدين خرمشاهى، ص 87 و فرهنگ انگليسى، فارسى باطنى و آريانپور.
3. ر.ك: فرهنگ و دين، براين. ر. ويلسون، ويراسته ميرچا الياده، مقاله جداانگارى دين و دنيا، ص 124 و تاريخ فلسفه سياسى، بهاءالدين پازارگاد، ج 1، ص 276 و قرآن و سكولاريسم، محمدحسن قدردان قراملكى.
4. براى اطلاع بيشتراز مدلها و شبهات سكولاريستها ر.ك: قرآن وسكولاريسم، محمد حسن قدردان قراملكى.