پاسخ
  قرآن که 6236 آيه دارد، به همين صورتي که امروز در دست ماست، از طرف خداوند نازل شده است، يعني نه آيه‌اي به آن افزوده شده و نه کاسته شده است. اين مطلب مورد تأکيد علماي بزرگ اسلام (شيعه و سني) است و کتاب‌هاي متعددي هم در اين زمينه نوشته شده است.
دلايل تحريف ناپذيري قرآن
  1. تواتر قرآن: وقتي قرآن به پيامبر9 نازل شد، پيامبر نيز براي مردم قرائت کرد. مردم آن را گرفتند و حافظان قرآن آن را حفظ کردند و نسل بعد از نسل به همان صورت اوليه به دست ما رساندند. بنابراين قرآن در هر نسلي توسط تعداد زيادي از قاريان، حافظان و مسلمانان خوانده و نقل شده است. مسلمانان به شدت به قرآن حساس بودند تا مبادا کلمه‌اي به آن افزوده يا از آن کم شود. امروزه در برخي از کشورها، مثل سودان بيش از يک ميليون حافظ قرآن هست. اين رويکرد در طول تاريخ هميشه بوده است و به آن در اصطلاح تواتر مي‌گويند؛ دليلي که يقين‌آور است و قرآن با آن اثبات مي‌شود.
  2. آيات قرآن: خداوند در سوره حجر با چند تأکيد فرمود: (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ1) ما خود ذکر ـ قرآن ـ را نازل کرديم و خودمان هم قطعاً آن را محافظت مي‌کنيم. برخي از علما با اين آيه استدلال مي‌کنند که قرآن تحريف پذير نيست، چون چيزي که خدا محافظ آن باشد تحريف‌ناپذير است.
  نکته: همان‌گونه که گفتيم عمده دليل تحريف نشدن قرآن، بحث تواتر است.
  برخي اشکال کرده‌اند که در اينجا مسأله دور در «استدلال به آيات قرآن براي تحريف قرآن» پيش مي‌آيد. برخي از علما هم تلاش کرده‌اند اين دور را به گونه‌اي حل بکنند، لذا دليل تواتر مي‌تواند به عنوان شاهد قابل قبول باشد.
  3. اهتمام پيامبر9 و مسلمان به قرآن: پيامبر حتي نسبت به نوشتن قرآن بسيار حساس بود. هرگاه آيه‌اي نازل مي‌شد کاتبان وحي را فرا مي‌خواند تا قرآن را بنويسند، حتي با برخي کاتبان که در نوشتن وحي سهل‌انگاري‌هايي داشتند، مثل عبدالله بن اُبي سهل، برخورد مي‌کرد. حساسيت پيامبر و بعد از ايشان مسلمان‌ها به نوشتن و حفظ قرآن از ضمانت‌هاي تحريف نشدن قرآن بود.
معرفي چند کتاب در زمينه عدم تحريف
  1. البيان: آيت‌الله خويي; بحث تحريف‌ناپذيري قرآن را به صورت مفصل با ادله مطرح کرده است.
  2. صيانة القرآن عن التحريف: آيت الله معرفت. اين کتاب به زبان عربي است و به فارسي هم ترجمه شده است.
  3. سلامة القرآن عن التحريف: دکتر نجار زادگان
  4. نزاهت قرآن از تحريف: حضرت آية الله جوادي آملي
  در اين کتاب‌ها تاريخچه بحث و دلايل علماي بزرگ از نگاه علماي بزرگ شيعه و اهل سنت به تفصيل مطرح شده است. مي‌توان گفت: اتفاق علماي شيعه و اهل سنت بر تحريف نشدن قرآن است.


1. حجر / 9.