پاسخ
  تفاوت اساسي قرآن کريم با تورات و انجيل در جاودانه بودن قرآن است. قرآن کريم معجزه جاودان پيامبر اسلام9 است و رسول اکرم9 هم خاتم‌الانبياء است.
  بنابراين برنامه‌اي که به او داده شد، برنامه‌اي جاويدان براي همه دوره‌ها است و بعد از او هم پيامبري نخواهد آمد تا برنامه جديدي بياورد يا برنامه او را اصلاح بکند. نزول قرآن آخرين فرصت براي بشر بود و براي همين بايد، اولاً: برنامه کامل‌ترين باشد. ثانياً: دايمي باشد تا بتواند بشر را تا روز قيامت راهنمايي بکند، اما پيامبراني که قبلاً مي‌آمدند، اولاً: خاتم‌الانبيا نبودند، يعني بعد از آن‌ها باز هم فرصت‌هايي بود، لذا بعد از موسي، عيسي و بعد از او پيامبر اسلام آمد.
  بنابراين اگر مطلبي در آن زمان‌ها به خاطر ظرف زمان و مکان و ظرفيت مردم ناقص مي‌ماند فرصت بود تا آن مطالب در کلاس‌هاي بعدي بشريت که معلمان بعدي (پيامبران الهي) تشکيل مي‌دادند، تکميل شود.
  از سوي ديگر بنا نبود تورات و انجيل به عنوان نشانه و معجزه جاويدان حضرت موسي و عيسي باقي بمانند. معجزه حضرت عيسي7 اين بود که کور را شفا مي‌داد يا مرده را زنده مي‌کرد و معجزه حضرت موسي7 اين بود که عصايش را مي‌انداخت و تبديل به اژدها مي‌شد و... اين معجزات متناسب با زمان بود. مثلاً در زمان حضرت عيسي7 علوم پزشکي و در زمان حضرت موسي7 سحر و جادو رشد کرده بود، چون تورات و انجيل معجزات جاويد نبودند، مانعي نداشت که تحريف بشوند و لازم نبود که خدا جلوي تحريف آن‌ها را بگيرد، اما چون قرآن برنامه دايمي و پيامبر9 خاتم‌الانبياء و قرآن جاويد تا روز قيامت است و بايد با آن تحدي بشود و معجزه جاويدان است، لذا بايد کاملاً از خطا و تحريف مصون بماند. براي همين خدا فرمود: «(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ)؛1... حتما ما او را [از هرگونه تحريفي] محافظت مي‌کنيم.»
  نکته: ما تورات و انجيل اصلي را با قرآن مقايسه مي‌کنيم، ولي تورات و انجيل فعلي در حقيقت سيره و زندگي‌نامه حضرت عيسي7 است و تنها يک جمله در انجيل متي در مورد حضرت يحيي دارد که برخي مي‌گويند اين جمله وحي مستقيم است.
  در مورد تورات هم همين مشکل هست و به گفته ‌ايان باربور2 که خودش هم کشيش بود، برخي از قسمت‌هاي تورات هشتصد سال پس از موسي نوشته شده است. در بخش‌هايي از تورات داستان وفات حضرت موسي7 و به خاک سپاري او آمده است.
  پس تورات و انجيل اصلي کلام خداست و برخي شواهد بر نزول آن از طرف خدا نيز هست، مانند: تعبير «نزول» در مورد تورات و انجيل يا (کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يرِثُهَا عِبَادِي الصَّالِحُونَ3) و اين جمله‌اي که الان در قرآن هست (أَنَّ الْأَرْضَ يرِثُهَا عِبَادِي الصَّالِحُونَ) با زبور داود مطابقت مي‌کند. نمي‌توان گفت تورات و انجيل اصلي نقل به معنا بود.
  حداقل شواهد چنداني بر اين مطلب نداريم، به هرحال کتاب آسماني بودند که به پيامبري وحي مي‌شدند؛ و دليلي نداريم که آن پيامبران در کتاب‌ها تغييري داده باشد، مگر اين‌که اين مطلب با دليل مستندي ثابت بشود البته بعيد است بتوانيم راجع به اين مسأله قضاوت قطعي بکنيم، چون اصل تورات و انجيل در دست ما نيست، و از آن طرف شواهدي داريم که تورات و انجيل وحي و نوشته شده است.


1. حجر / 9.
2. فيزيک دان آمريکايي و نويسنده کتاب علم و دين.
3. انبياء / 105.