پرسش:

راهكارهاي مقابله با چشم چراني و خود ارضايي را بيان كنيد؟

˜ پاسخ:

چشم چراني و نگاه آلوده، آغاز انحرافات جنسي از جمله، خودارضايي است.[1] بنابراین در مرحله‌ اوّل لازم است ديده‌ها را پاك كرد تا بتوان دل را كنترل كرد.

ز دست ديده و دل هر دو فرياد                     كه هر چه ديده بيند دل كند یاد

قرآن‌كريم پيش از دعوت به عفت جنسي، به عفت چشم دعوت مي‌كند و مي‌فرمايد: «به مردان با ايمان بگو: عفت چشم و عفت جنسي را رعايت كنند[2]... به زنان با ايمان بگو: عفت چشم و عفت جنسي را رعايت كنند[3]»

از پيامبر اسلام9 حكايت شده: «النظر سهم مسموم من سهام ابليس؛ نگاه (به نامحرم) تير زهرآگيني از تيرهاي شيطان است.»[4]

شيطان با نگاه آلوده، جوانان را به دام عشق ناپاك و انحرافات جنسي مي‌كشاند، از حضرت علي7 نقل شده: «چه بسا عشقي كه با يك نگاه، بذر افشاني مي‌شود.»[5]

چشم چراني از محروميت‌هاي جنسي، محيط نامساعد و ضعف اراده و... به وجود مي‌آيد. و عصب «لي بيدو» كه در اعصاب چشم متمركز است با اعصاب جنسي متصل است و شخص با چشم چراني لذت مي‌برد و به طور مستمر تبديل به يك عادت مي‌شود.

براي مقابله با چشم چراني و استمناء لازم است از ضررهاي آن دو آگاهي پيدا كنيم:

ضررهاي چشم چراني

1. غالباً چشم چراني در مردها زياد ديده مي‌شود و بيماري «ساديسم» را به وجود مي‌آورد و در زن‌ها، غالباً خودنمايي است و بيماري «مازوشيسم» را به وجود مي‌آورد.[6]

2. چشم چراني، سبب درشتي چشم، ضعف اعصاب و روان، بي‌خوابي، كم خوابي، بي‌اشتهايي، خيال پردازي واهي، تشويش ذهن و ... مي‌شود.[7]

خودارضايي

خود ارضايي يكي از گناهان كبيره است و براساس برخي آیات قرآن كريم، كساني كه خودارضايي مي‌كنند، تجاوز كار معرفي شده است:

(فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْعَادُونَ)؛ «و كسانى كه فراتر از اين جُويند، پس تنها آنان تجاوزگرند.»

حكايت شده: شخصي از امام صادق7 در مورد خودارضايي سوال كرد. امام در پاسخ فرمودند: خودارضايي گناه بزرگي است. كسي كه مرتكب اين كار زشت شود، همانند: كسي است كه با خود ازدواج كند و اگر من بدانم كسي با خود اين عمل را انجام مي‌دهد با او غذا نخواهم خورد. و حضرت براي اثبات دليل خود به آيه فوق استدلال كرده است.[8]

پيامبر گرامي اسلام9 حكايت شده كه فرمودند: «ناكح الكف ملعون؛ كسي كه خود ارضايي كند ملعون ]= از رحمت خدا دور[ است.»[9]

همچنین امام صادق7 حكايت شده كه فرمودند: «براي كسي كه خودارضايي كند در قيامت عذاب دردناكي در نظر گرفته شده است.»[10]

ضررهاي جسماني و رواني خود ارضايي

1. ضعف و تحليل قواي جسماني: خود ارضايي باعث كاهش انرژي بدن، خستگي، و پيري زودرس مي‌شود.

2. ضعف بينایي: خود ارضايي به تدريج در نور چشم و قدرت بينايي اثر مي‌گذارد و آن را كاهش مي‌دهد.

3. آسيب به دستگاه تناسلي و ناتواني‌هاي جنسي.

4. ضعف حافظه، هواس پرتي، ناتواني در تمركز فكري.

5. اضطراب و افسردگي.

6. پرخاشگري و بداخلاقي.

7. احساس گناه، عذاب وجدان.

8. بي‌عاطفه، كم رويي و خجالت.

9. آفت تحصيلي، مشكلات ازدواج.

10. بي ميلي به همسر و ناسازگاري خانوادگي.[11]

كيفيت درمان چشم‌چراني و خود ارضايي:

ايستادگي در برابر شهوت و كشش‌هاي انحرافي دروني، تنها با تكيه به ايمان و قدرت اراده امكان‌پذير است هرچه ايمان و اراده قوي‌تر باشد، مقاومت او در برابر جاذبه‌هاي جنسي بيشتر و عفت او افزوده مي‌گردد. برخي از عواملي كه سبب دوري از چشم‌چراني و خودارضايي مي‌گردد؛ به شرح زير است:

1. عفت چشم: از پيامبر اسلام9 حكايت شده است: «هر مسلماني بي‌اختيار چشمش به زيبايي‌هاي زني بيفتد و چشم فرو نهد، خداوند به او توفيق عبادتي مي‌دهد كه شيريني آن را احساس مي‌كند.»[12]

2. حياء: حضرت علي7 می‌فرمایند: حيا سبب عفت و عفت ثمره‌ حياست.[13] شرم مانع كار زشت است.[14]

3. روزه: از پيامبر اسلام9 حكايت شده است كه فرمودند: «جوان‌ها، ازدواج كنيد، اگر نمي‌توانيد حتماً روزه بگيريد كه روزه غريزه جنسي را كنترل مي‌كند»[15] و همچنين فرمودند: «راه كنترل غريزه‌ جنسي، روزه است.»[16]

4. توجّه به زيان‌هاي چشم چراني و خودارضايي كه در صدر بحث بيان شد.

5. ازدواج: در اوّلين فرصت ازدواج كنيد.

6. سعي کنید در مكان‌هاي خلوت و تنها نمانید، چون تنهايي، خود عامل مهمي براي تحريك خودارضايي و زمينه ساز ارتكاب اين عمل است.

7. تلاش براي تقويت اراده از گام‌هاي مهم در امر بهبود است، نگوييم اراده از ما سلب شده است، زيرا ممكن است اراده‌ انسان ضعيف شود، ولي هيچ گاه از بين نمي‌رود، براي تقويت اراده راه‌هاي زيادي پيشنهاد شده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:

الف. تلقين به خود: همواره به خود بگوييم من مي‌توانم اين عمل را ترك كنم.

ب. به پايان رساندن كارهاي نيمه تمام نيز در تقويت اراده موثر است. سعي كنيد هيچ كار نيمه تمامي را از خود به جاي نگذاريد.

ج. تمركز بخشيدن به فعاليت‌هاي گوناگون و پراكنده: تلاش شود از كارهاي متعدد و متنوع پرهيز شود، چون موجب پراكندگي و به هم ريختگي انسجام فكر مي‌شوند.

د. نماز، سحرخيزي، كم خوري، دوري از گناه، از عوامل مهم تقويت اراده است.

8. افكار جنسي را كه به ذهن خطور مي‌كند بلافاصله با ذكر خدا و ياد آسيب‌هاي معنوي، جسمي، رواني، و اجتماعي اين عمل زشت، از خود دور نماييد.

9. تنبيه: راه ديگر مقابله با اين تحريكات تنبیه خود است، مثلاً با خود شرط كنيم اگر يك بار چنين گناهي را مرتكب شوم مثلاً يك يا چند روز، روزه مي‌گيرم يا مبلغي را صدقه مي‌دهم.

10. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت و دعا پر كنيد.

11. راه ديگر خنثي نمودن تحريكات، گرفتن دوش آب سرد، البته اگر از سلامت جسمي برخورداريد، يا شستن اعضا با آب سرد است و هيچ گاه در حمام كاملا عريان نشويد و به اندام جنسي خود نگاه نكنيد.

12. از نگاه كردن به مواضع جنسي و برجستگي‌هاي بدن ديگران (حتي از روي لباس) پرهيز شود.

13. به هنگام خواب سعي شود شكم بيش از معمول پر نباشد، و هرگز به رو نخوابيد.

14. ايمان مذهبي خود را روز به روز تقويت كنيم و توسل به ائمه(ع) را فراموش نكنيم و اميدوار به رحمت الهي باشيم و هيچ گاه مأيوس نشويم.

15. از پوشيدن لباس‌هاي تنگ و چسبان اجتناب شود.

16. از نگاه كردن به تصاوير و فيلم‌هاي تحريك كننده و لباس جنس مخالف، جداً پرهيز شود.

17. از فكركردن و تصور و تخيل در مورد جنس مخالف و مسائل جنسي خودداري شود.

18. از معاشرت و سخن گفتن و نگاه به جنس مخالف ـ حتي كودكان جذاب و خوش سيما ـ خودداري ورزيم و از دوستي با آنان اجتناب كنيم.

19. به بدي گناه و عواقب آن توجه كنيم.

20. از مشاهده‌ اعمال، رفتار و گفتار زوج‌هاي جوان جداً خودداري كنيد.

نتيجه

حاصل سخن اينكه چشم‌چراني پايه و اساس انحرافات جنسي است. لازم است با تقويت اراده، ايمان، عفت، حيا و شرم، چشم‌ها را از نامحرم بپوشانيم و خودارضايي كه خود يك عمل زنا با خود است؛ علاوه بر مضرات جسمي و روحي و رواني كه بر فرد مي‌گذارد اثرات نامطلوب اجتماعي و خانوادگي نيز دارد كه باید با تقويت اراده و توكّل به خدا از كمند اين عمل زشت رهايي يابيم.

براي مطالعه بيشتر به كتاب‌هاي زير مراجعه شود:

1. گناهان كبيره، آیت‌ الله دستغيب، ج2، كانون انديشه‌هاي اسلامي، 1361.

2. فتنه نفس، نوروز، صوري، سبط النبي، 1382، قم.

3. پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني، ج 2، انتشارات مبين، ص 391.

4. آموزه‌هاي تندرستي در قرآن، حسن رضا رضايي، عطرآگين، ص 82.

5. جشن تكليف، ري شهري، دارالحديث، 1378.
6. دنياي نوجوان، محمدرضا شرفي، انتشارات تربيت، 1370.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. خودارضايي يا استمناء يا جلق زدن، عملي است كه انسان براي ارضاي جنسي خود با خود كاري انجام دهد كه شهوت او تحريك شود و از او مني خارج شود.

[2]. نور/ 30.

[3]. نور/ 32.

[4]. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 104، ص 38، چاپ بيروت.

[5]. غررالحكم و دررالكلم، محمد تميمي، دانشگاه تهران، حديث 5314.

[6]. مسائل درماني و طب روحاني، عبدالكريم بي‌آزار شيرازي، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1374 ش، ج 3، ص 258.

[7]. همان و آموزه‌هاي تندرستي در قرآن، حسن رضا رضايي، عطرآگين، چ 1، 1384، ص 84.

[8]. مستدرك الوسائل، حسين نوري، ج 14، ص 356.

[9]. ميزان الحكمه، ري‌شهري، مكتب الاعلام الاسلامي، 1362، ج 9، ص 150.

[10]. همان.

[11]. ر. ك: علي قائمي، خانواده و مسائل جنسي كودكان، انتشارات انجمن اوليا و مربيان و ر.ك: فتنه نفس، صدري، سبط النبي، قم.

[12]. ميزان الحكمه، ج 10، ص 78.

[13]. غررالحكم، حديث 5527.

[14]. همان، حديث 4612.

[15]. وسائل الشيعه، حر عاملي، موسسه آل البيت، بيروت، ج 10، ص 410.

[16]. همان.