پرسش:

تشکیل حکومت جهانی توسط حضرت مهدی چه آثاری دارد؟

˜ پاسخ:

ظهور و تشکیل حکومت توسط حضرت مهدی7 دارای امتیازات و ویژگی‌های ممتازی است که باید عصر ظهور را عصر طلایی دوران بشریت به حساب آورد. چرا که در زمان ظهور حضرت و به برکت حکومتی که آن سرور تشکیل می‌دهد ایده‌آل و مترقی‌ترین نوع زندگی بشری بر روی کره خاکی محقق خواهد شد و می‌توان آن دوران را بهشت روی زمین نامید. دورانی که از زمان حضرت آدم تاکنون نه تنها انبیاء و اولیاء الهی بلکه تمام مستضعفان و مظلومان و ستمدیدگان انتظار تحقق چنین دورانی را کشیده‌اند و آرزوی زندگی در سایه حکومت عدل‌گستر آن امام عزیز را داشته‌اند چنان‌چه قرآن مجید وعده آن را به مؤمنین داده است و فرموده: (وعدالله الذین امنوا و عملو الصالحات)[1].

دیدگاه قرآن و اهل بیت راجع به آینده بشر دیدگاهی مثبت و خوش بینانه است که بشر در چهارچوب قوانین و حکومت عدل الهی به عبودیت خدا در سطوح گوناگون فردی و اجتماعی خواهد پرداخت و فلسفه تاریخ براساس سیر صعودی و رسیدن جهان به کمال و آینده‌ای امیدوار کننده و روشن استوار گشته است و از تعابیر روایات پیرامون دولت حضرت مهدی مثل دولت جهانی و دولت عدالت و دولت کریمه و دولت صالحان و دولت حق و دولت مستضعفان و دولت امنیت به خوبی این امید و خوش بینی به آینده را تقویت می‌کند.

حضرت مهدی7 از سلاله پاک پیامبر اکرم9 و تحقق بخش سیره آن حضرت در تمام صحنه گیتی می‌باشد. پیامبر می‌فرمایند: مردی از اهل بیت من قیام کند و به سنّت و روش من عمل کند و خداوند برای وی روزی فرستد و زمین آن چه دارد بیرون می‌ریزد و او زمین را پر از عدل و داد می‌کند چنان چه پر از ظلم و ستم شده باشد[2] امید و آرزوی ما آن است که زنده باشیم و آن دولت کریمه و تحقق سیره پیامبر را نظاره‌گر باشیم.

در این مجال به صورت گذرا به بعضی از مهم‌ترین آثار و برکات حکومت جهانی آن حضرت اشاره می‌کنیم.

1. تحقق عدالت به صورت کامل

یکی از بالاترین آرزوهای بشر از آغاز تاکنون تحقق عدالت و رسیدن به حق به صاحب آن است اما متأسفانه این آرزوی به حق انسان روی زمین به واسطه سلطه و بیدادگری ظالمان هنوز به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است و خداوند وعده تحقق آن را در حکومت جهانی سرتاسر عدالت حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) قرار داده است و شاید هیچ ویژگی به اندازه تحقق عدالت و قسط در خصوصیات و آثار حکومت آن حضرت درخشش نداشته باشد تا جایی که هرگاه نام مبارک حضرت برده می‌شود انسان تا خود آگاه به یاد حکومت جهانی عدل گستر او می‌افتد و از آن حضرت به عنوان مظهر و تجلّی کامل عدالت یاد می‌شود.

از امام صادق7 حکایت شده که می‌فرمایند: «والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم کما یدخل الحر والبرد»؛ «به خدا قسم هر آینه داخل می‌شود بر ایشان عدل آن حضرت در باطن خانه‌هایشان چنان چه سرما و گرما داخل می‌شود»[3] و در روایتی دیگر از امام باقر7 حکایت شده که می‌فرمایند: «یملا الارض عدلاً وقسطاً ونوراً کما ملئت ظلماً وجوراً وشراً»؛ «پر می‌کند زمین را از عدل و داد و نور همان طوری که پر شده بود از ظلم و جور و شر»[4] و در سایه این عدالت هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی باقی نمی‌ماند و حقوق به یغما رفته انسان‌ها به آن‌ها باز می‌گردد[5] و بندهای پیدا و ناپیدای بندگی از سر و گردن انسان‌ها باز می‌گردد و زمینه استثمار انسان از انسان به کلی برچیده می‌شود و کارگزاران ظلم و بیداد مورد بازخواست قرار می‌گیرند و قاضیان و حاکمان بدرفتار از مسئولیت خود عزل می‌شوند و زمین از هر نوع خیانت و نادرستی پاک می‌گردد[6] و مردم آرزو می‌کنند ای کاش مردگانشان در بین زندگان بودند و از عدالت بهره‌مند می‌شدند[7].

2. تحقق معنویت و دین در سرتاسر جهان

در حکومت حضرت مهدی مردم به شکل بی‌سابقه‌ای به معنویت روی می‌آورند و در همه جا آوای اسلام طنین انداز می‌شود و وعده‌ الهی که فرمود: (ولیمکنن لهم دینهم الذی الرتض لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امثا یعبدوننی ولایشرکون بی شیأ)؛ محقق می‌شود. (سوره نور آیه 55)

مردم از آموزش قرآن و نماز جماعت و نماز جمعه استقبال چشمگیری می‌کنند و مساجد برطرف کننده نیاز آنان نخواهد بود تا جائی که در یک مسجد دوازده بار نماز جماعت خوانده شود[8].

امام صادق7 می‌فرمایند: خانه‌های کوفه به رودخانه کربلا و حیره متصل می‌شود به گونه‌ای که فرد نمازگذار روز جمعه برای شرکت در نماز جمعه سوار بر مرکبی تیز رو می‌شود ولی بدان نمی‌رسد[9]. پیامبر اکرم می‌فرمایند خداوند مهدی7 را می‌فرستد و به وسیله او عظمت را به دین باز می‌گرداند... در آن روزگار کسی بر کره خاکی نیست چر آن که لا اله الاّ الله به زبان دارد[10].

3. تکمیل دانش در سایه حکومت حضرت

روایات جهان را در عصر حضرت حجّت جهانی مترقی و متمدّن و در اوج پیشرفت علمی معرفی نموده است امام باقر7 می‌فرمایند: وقتی قائم ظهور فرماید بر سر بندگان دست می‌کشد و به سبب آن عقل آنان کامل می‌گردد[11] و از طرف دیگر امام صادق7 می‌فرمایند علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آن چه پیامبران آورده‌اند تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون جز با آن دو حرف آشنائی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده آن را میان مردم نشر و گسترش می‌دهد[12] که از این حدیث معلوم می‌شود در زمان حضرت تقریباً علم 12 برابر حد کنونی خواهد شد و چون این ترقی و پیشرفت علم در سایه تکمیل عقل انسا‌ن‌ها صورت می‌گیرد، بشر در عین ترقی و رسیدن به بالاترین رشد علمی و صنعتی به همان اندازه به تعالی اخلاقی و کمال معنوی انسانی نزدیک خواهد شد.

4. اقتصاد سالم در سایه حاکم عادل

به برکت حکومت عدل حضرت مهدی زمین و آسمان برکاتش را بر بندگان ظاهر می‌سازد، رودخانه‌ها پر آب و زمین‌ها حاصلخیز می‌گردد[13] و کشاورزی شکوفا می‌شود[14] و بیابان‌هایی مانند اطراف مکه و مدینه که هرگز سبزی را به خود ندیده است به نخلستان‌های آباد تبدیل می‌گردد[15] و فقر و تنگدستی رخت بر می‌بندد و آبادانی همه جا به چشم می‌خورد موجب رواج بازرگانی و تجارت می‌شود. پیامبر اکرم می‌فرمایند: زمین پارهای جگرش را بیرون می‌ریزد. راوی پرسید پاره‌های جگر زمین چیست؟ حضرت فرمودند طلا و نقره[16].

حضرت علی7 می‌فرمایند: تمام گنج‌های عالم برای آن حضرت آشکار می‌گردد[17] و به فرموده پیامبر امت اسلام در زمان حضرت مهدی آن چنان متنعم می‌شوند که هرگز چنین بهره‌مند نشده‌اند[18] تا جایی که طبق حدیث زمانی بر مردم پیش می‌آید که انسان صدقات از طلا و نقره با خود برمی‌دارد تا آن را در راه خدا انفاق کند ولی نیازمندی را پیدا نمی‌کند که این صدقه را قبول کند.

5. امنیت و آسایش و خشنودی همگانی

یکی دیگر از آثار و برکات حکومت جهانی آن حضرت این است که دشمنی از دلها زدوده می‌شود، حتی درندگان و چهار پایان با یکدیگر سازش می‌کنند، یک زن طبقی بر سر گذارده از عراق تا شام تنها سفر می‌کند همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می‌گذارد در حالی که درنده‌ای او را نمی‌آزارد و دچار ترس و وحشت نمی‌شود. طبق روایت نقل شده از امام باقر7 راه‌های اصلی توسعه پیدا می‌کند. بالکن‌هایی را که به خارج جاده‌ها آمده و از دیگران سلب آسایش نموده و ناودان‌هائی را که به کوچه‌ها می‌ریزد از بین می‌برد[19].

همگان از حکومت سرتاسر عدالت آن سرور خشنود می‌شوند حتی ساکنان آسمان و پرندگان هوا و درندگان صحرا و ماهیان دریا[20].
بارالها: ما را نیز از این دولت کریمه و نعمت‌ها و بهشت روی زمین در جوار مولایمان مهدی7 متنعم بفرما. (آمین).

پی‌نوشت‌ها:
[1]. سوره نور، آیه 5.

[2]. بحارالانوار، ج 51، ص 82.

[3]. غیبت نعمانی، ص 297، بحار، ج 52، ص 362.

[4]. غیبت نعمانی، ص 237، یاتی علی الناس، ص 536.

[5]. بحار، ج 52، ص 224.

[6]. بحار، ج 51، ص 57.

[7]. مجمع الزوائد، ج 7، ص 315، فرهنگ الفبائی مهدویت، ص 484.

[8]. کافی، ج 4، ص 427 و بحار، ج 52، ص 364.

[9]. غیبت طوسی، ص 295.

[10]. عیون اخبار الرضا، ص 65.

[11]. نجم الثاقب باب سوم.

[12]. بحارالانوار، ج 52، ص 326.

[13]. بحارالانوار، ج 52، ص 345.

[14]. ملاحم سید بن طاووس، ص 152.

[15]. بحار، ج 51، ص 49.

[16]. منتخب‌الاثر، ص 168.

[17]. بحار، ج 52، ص 280.

[18]. اعلام الوری، ص 433.

[19]. ارشاد مفید، ص 365.

[20]. الهاوی للفتاوی، ج 2، ص 82 فرهنگ الفبائی مهدویت، ص 33.