- توضیحات
- نوشته شده توسط manager
- دسته: ـ قطعي الصدور بودن قرآن صحيح است اما آيا ظني الدلاله بودن آن نيز صحيح است؟
- بازدید: 1707
پرسش:
قطعي الصدور بودن قرآن صحيح است اما آيا ظني الدلاله بودن آن نيز صحيح است؟
پاسخ:
قرآن كريم كتابي است كه دو جنبه دارد:
الف: جنبه سندي:
سند قرآن قطعي است چرا كه به صورت متواتر از پيامبر9 به ما رسيده است يعني در هر نسل هزاران نفر آن را حفظ كرده و نقل نمودهاند. بنابراين يقيين پيدا ميكنيم كه قرآن از سخنان پيامبر9 است و ايشان نيز از وحي الهي اخذ كرده و براي مردم بيان كرده است.
ب: جنبه دلالتي:
الفاظ قرآن كريم از نظر دلالت بر معاني چند دسته است:
1. نص: يعني آياتي كه صد در صد بر معنا دلالت دارد، و دلالت آن قطعي است مثل: قل هو الله احد[1]... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ[2]؛ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ[3].
2. ظاهر: يعني آياتي كه بين 51% تا 99% بر معنايي دلالت دارد و احتمال معناي دوم در مورد آن وجود دارد.
مثل: اقم الصلوة: كه ظاهر آيه دلالت بر وجوب ميكند. اما از آنجا كه امر گاهي در مورد استحباب نيز به كار ميرود دلالت آن قطعي نيست.
تذكر: بيشتر آيات قرآن از سنخ ظواهر است ولي بايد توجه داشت كه همانطور كه علماي علم اصول الفقه بيان كردهاند «ظاهر» حجت است[4] چون بناي عقلاء آن است كه اگر كسي مطلبي را گفت ظاهر سخنش حجت است و ميتوان عليه او در دادگاه بدان احتجاج كرد.
3. مجمل: يعني الفاظي كه معناي آن روشن نشده است و لازم است بعد از مراجعه به آيات و روايات و قرائن ديگر روشن شود.
مثال: (أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَيعَلَيْكُمْ)[5]؛ «(گوشت و جنينِ) دامهاي زبان بسته براي شما حلال گرديده، مگر آنچه (حكمش) بر شما خوانده ميشود» كه «آنچه خوانده ميشود» مجمل است و بوسيله آيه ديگر معناي آن روشن ميشود.
(حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ...)[6].
4. متشابه: يعني الفاظي كه احتمال چند معنا در مورد آنها ميرود و طبق آيه هفتم سوره آلعمران به محكمات (آياتي كه يك معنا دارد مثل نصوص) بازگردانده ميشود.
مثال: (يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ)[7] كه احتمال دارد واژه «يد» به معناي دست جسماني يا قدرت باشد.
(لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ)[8] كه آيه محكم است و ميفرمايد هيچ چيز شبيه خدا نيست پس مقصود از «يد» قدرت و مانند آن است نه دست جسماني.
يادآوري 1: اكثر آيات قرآن از نوع محكمات يعني نص و ظاهر است بنابراين اشكالي در دلالت آنها وجود ندارد و كمتر از 200 آيه قرآن (از 6236 آيه) متشابه و تعداد اندكي هم مجمل است[9]، كه به وسيله آيات محكم، روايات، قرائن عقلي و... معناي آنها در تفسيرها روشن شده است.
يادآوري2: ظنيالدلالة بودن برخي آيات قرآن آن را از حجيّت نمياندازد، بلكه اينروش عقلايي در كاربرد الفاظ است كه از نصوص و ظواهر استفاده شود. و خدا هم از همين شيوه استفاده كرده است. پس هر گاه آيات قرآن ظهور دارد و دليل و قرينه مخالف ندارد ظاهر حجت است و لازم است بدان اخذ و طبق آن تفسير و عمل شود و ذكر احتمال ديگر لازم نيست.
[1]. توحيد/ 1.
[2]. شوري/ 11.
[3]. محمد/ 19.
[4]. نك: كتابهاي اصول مثل: اصول الفقه مظفر، ج 2، ص 137 و كفاية الاصول و حلقات شهيد صدر.
[5]. مائده/ 1.
[6]. مائده/ 3.
[7]. فتح/ 10.
[8]. شوري/ 11.
[9]. نك: التمهيد في علوم القرآن، آيت الله محمدهادي معرفت، ج 3، ص 14.