جستجو
صفحه نخست
همایش ها
پرسش و پاسخ
کتابخانه
مقالات
آثار غیر فارسی
کتاب ها
آموزش
دوره های بلند مدت
دوره های کوتاه مدت
پژوهش
پژوهش های منتشر شده
پژوهش های تمام شده
پژوهش های در دست اجرا
معرفی مرکز
شناخت نامه مرکز
معرفی اعضای هیئت مدیره
مراکز وابسته
اخبار و اطلاعیه ها
ارتباط با مجلات
مجله قرآن و علم
مجله قرآن و مستشرقان
انتشارات
انتشارات پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن
ورود اعضاء
نام کاربری
رمز ورود
مرا بخاطر داشته باش
ورود
ایجاد حساب کاربری
بازیابی نام کاربری
بازیابی رمز عبور
اعتقاد ما بر اين است كه خداوند باقي است «هوالباقي» و از طرفي آياتي داريم كه ميفرمايد انسانها در بهشت و يا جهنم به صورت جاودانه هستند؟ اگر هردو جاودانه هستند چهتفاوتي بين ايندو است؟
چاپ
ایمیل
توضیحات
نوشته شده توسط
soleymani
دسته:
ب. بینشها
منتشر شده در 29 تیر 1393
بازدید: 1952
زیر مجموعه ها
ـ خداوند متعال در قرآن ميفرمايد: (لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ) و از اين آيه بر ميآيد كه خداوند قابل ديدن نيست و از طرفي در آيات ديگري مانند (اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ...) ميفرمايد خداوند نور است و يا در دعاي كميل آمده «يا نور
ـ چرا بیشتر صفاتي كه در قرآن كريم، يا در احاديث و دعاها، از خداوند ياد ميشود مذكر است؟
ـ اعتقاد ما بر اين است كه خداوند باقي است «هوالباقي» و از طرفي آياتي داريم كه ميفرمايد انسانها در بهشت و يا جهنم به صورت جاودانه هستند؟ اگر هردو جاودانه هستند چهتفاوتي بين ايندو است؟
ـ در سوره لقمان ميفرمايد: «فقط خداوند از داخل رحمها خبر دارد» در حالي كه امروزه با سونوگرافي و امثال آن ميتوان از داخل رحمها با خبر شد و همچنين «نقش پدر و مادر در تعيين جنسيت»، چگونه با اين آيه سازگار است؟
ـ آيات اول سوره «عبس»، سخن خداوند با حضرت محمد9 است و يا شخص ديگر كه وارد شده بود؟
ـ در قرآن كريم خداوند ميفرمايد: (وَقَتَلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيرِ حَقٍّ) از اين آيات فهميده ميشود كه انبيا را به حق ميتوان كشت و اين با عصمت انبيا منافات دارد؟
ـ آيه سوم سوره مائده با روز غديرخم كه حضرت علي7 به امامت منصوب شدند چه ارتباطي دارد؟
ـ وقتي پيامبر در حج مطالب را بيان كردند و از مردم اقرار گرفتند كه آيا من همه مطالب را گفتم و مردم گفتند: بله شما گفتيد و مردم شهادت دادند و پيغمبر سه بار از مردم اقرار گرفت! حال سوال اول اين است چرا ده روز بعد پيغمبر در رابطه با مولي علي ميفرمايد كه «من
ـ اینکه در بعضي از روايات گفته شده كه اهل بيت قرآن ناطق هستند و قرآن، قرآن صامت است چگونه قابل توجيه است؟
ـ بعضي از آيات قرآن شفاعت را رد ميكند مثل آيات 48، 123 و 254 از سوره بقره، و در سوره زمر آيه 44 شفاعت را در اختيار خدا ميداند آيا اصلاً شفاعتي داريم يا اینکه شفاعت فقط در اين دنيا هست و همچنين با توجه به آيه 18 سوره يونس و آيه 3 سوره زُمر كه ظاهراً شف
ـ آيا در روايات نيز اين دو قسم شفاعت بيان شده است؟
شرايط شفاعت را توضيح دهيد؟
بيان شد كه شفاعت دو نوع است شفاعتي كه با اذن خداوند است، و شفاعتي كه بدون اذن خداوند است، آن شفاعت كه مورد تأييد آيات قرآن است شفاعتي ميباشد كه با اذن خداوند است. آيا شفاعتي كه مورد تأييد قرآن است و شامل گنهكاران ميشود نوعي پارتي بازي نيست و باعث نميش
آيا شفاعت در روز قيامت شامل حال توبهكنندگان ميشود يا نه اگر كسي گناه كرده باشد و به معصومين هم اعتقاد داشته باشد و فرصت توبه نيافته باشد باز هم ممكن است مورد شفاعت قرار بگيرد؟
آيا اعتقاد ما به شفاعت، باعث ركود، سستي، تنبلي و واگذار كردن كارها به شفيع نيست؟!
با توجه به آياتي كه ظاهراً شفيع گرفتن را رد ميكند آيا توسل به ائمه معصومين جايز است و فايدهاي دارد يا خير؟
در سوره واقعه آيات 12 و 13 ميفرمايد: «بسياري از امم پيشينيان به بهشت ميروند و عده قليلي از متأخران» كه برخي گفتهاند منظورشان امت محمد9 و مردم آخرالزمان است آيا واقعاً منظورش اين است كه تعداد كمي از انسانهاي آخرالزمان به بهشت ميروند و تعداد بسياري از
چرا در قرآن بیشتر از حوريان مؤنث ياد شده آيا اين بدين معنا است كه زنها كمتر به بهشت ميروند؟
قرآن كريم در سوره «ص» ميفرمايد: «شيطان از آتش آفريده شده» و در همان سوره، شيطان تهديد به آتش جهنم شده، چطور ممكن است شيطاني كه از آتش آفريده شده به وسيله آتش عذاب شود؟